Opony

1 2 3 >> Next
18/07/2017 - 22:01
pocisk
User
Posts: 690
Registration: 17/03/2013 - 15:09
Jako że na ShoutBoxie rozgorzał gorący temat opon i ich prawidłowych temperatur, otwieram dyskusję i zapraszam do rzeczowej polemiki.

Na początek wrzucę od siebie z mojej skromnej kolekcji mag. "F1 Racing", kilka materiałów na temat opon, temperatur i ich pomiarów (autor Pat Symonds).









Dorzucam jeszcze kilka linków do dyskusji na Reddicie:

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/u6zg1/how_much_do_the_tire_warmers_warm_the_tires/

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/4e24qt/f1_tyres_for_dummies/

https://www.reddit.com/r/simracing/comments/61eqmy/track_temperature_and_pace_in_racing_and_in_f1/
Edited by: pocisk - Tue, 18/07/2017 - 22:09

18/07/2017 - 23:02
modlicha
Piotr Wojdylo
Administrator
Posts: 822
Registration: 15/06/2014 - 18:34
Dorzucę coś takiego:





Cały czas pytanie - czy to temperatura wnętrza opony , czy zewnętrzna? Bo uważam, że temperatura bieżnika jest bardzo dynamiczna i szybko się nagrzewa i równie szybko chłodzi. A temperatura wnętrza zmienia się bardzo wolno.
Edited by: modlicha - Tue, 18/07/2017 - 23:08

 

19/07/2017 - 00:48
Makatak
Kamil Anikiej
Administrator
Posts: 416
Registration: 20/03/2013 - 18:05
To mi ze studia napisali, niestety żadnych konkretów, ale pokrywa się to mniej więcej z tym, co pisał Jaro, czy Modlicha:

Studio 397: That's a very good question that I can't answer directly. I know they can get quite hot on the outside under load (in corners) and that rF2 displays the temperatures at the surface of the tyre (not inside the tyre, what most other sims do) so those are generally a bit higher (and go down quicker again too). But if you want hard data on the temperatures, I suggest you ask in our forums. I think there are enough knowledgable people there that can give you a good answer.
Edited by: Makatak - Wed, 19/07/2017 - 00:48

19/07/2017 - 13:49
brato
Tomasz Grobelny
Administrator
Posts: 456
Registration: 22/04/2013 - 12:59
Na filmiku widać pracę opon , niestety nie mogę znaleźć dokładnych danych jaki kolor jaką pokazuje temperaturę,wiem że im jaśniejsza barwa tym wyższa temperatura czyli białe to gorące , czarne zimne.

https://www.youtube.com/watch?v=VNYUkRKslEw

Widać jak w zakrętach pracują opony i ja przynajmniej widzę tu różnicę pomiędzy tym co w realu a tym co ja mam podczas jazdy w zakrętach na hudzie czy track mapie, u Vettel-a opony grzeją się zaczynając od środkowej części opony ku części zewnętrznej. Tu na filmiku widać też jak działa camber i jaki ma on wpływ na wykorzystanie całej powierzchni opony w zakręcie, zwłaszcza bardziej obciążonej zewnętrznej w danym zakręcie. U mnie w zakrętach grzeje się przede wszystkim zewnętrzna część opony , i nawet najwyżej ustawiony camber nie niweluje tego. Nie wiem czy hud lub track map źle mi pokazuje te wartości czy faktycznie opony tak się grzeją. Jeżeli tak jest to nie znam przyczyny ani czym to zmienić. Co ciekawe przy zblokowaniu kół podczas hamowania na naszym modzie najpierw wzrasta temperatura wewnętrznej części opony.
Cały czas mam na myśli powierzchnie opony, temperatura powierzchni opony ma największy wpływ na przyczepność , to optymalny zakres temperatury na styku opona - nawierzchnia daje nam większą przyczepność. Wzrost temperatury głębszych warstw ma wpływ poprzez wzrost ciśnienia opony i zmianę jej kształtu względem nawierzchni ale to nie ma chyba aż takiego wpływu jak temperatura gumy na styku z nawierzchnią.
Zastanawiam się teraz czy to, że grzeje się u mnie w zakrętach najpierw zewnętrzna część opony to wina opon, huda (lub track map-a) i jaki ma to wpływ na wykorzystanie lub nie przyczepności opony w zakrętach, bo jeżeli u mnie opony nawet przy najwyższym ustawieniu camber w zakręcie nie przylegają największą możliwie powierzchnią do nawierzchni to nie wykorzystuję ich maksymalnych możliwości.
No i ciekaw jestem jak to wygląda u innych, a może jest inny parametr w ustawieniach seta , który ma dodatkowy wpływ na pracę zawieszenia w zakrętach i zbyt niskie lub wysokie ustawienie go blokuje możliwość działania ustawień camber-a .
Jak ktoś mógłby podzielić się wiedzą na ten temat to będę wdzięczny, pewnie inni też na tym skorzystają.
19/07/2017 - 13:54
pocisk
User
Posts: 690
Registration: 17/03/2013 - 15:09
A masz ustawione takie same ciśnienia opon jak w realu, czy jak reszta na min?

19/07/2017 - 14:13
rex
Tomasz Sobanski
User
Posts: 52
Registration: 10/12/2015 - 21:41
Jeszcze Caster i Toe in/out wpływa na temperaturę opon, jednak największy wpływ ma ciśnienie.
19/07/2017 - 19:13
Marcin H
Marcin Hinz
User
Posts: 25
Registration: 30/12/2016 - 17:34
Makatak: rF2 displays the temperatures at the surface of the tyre


Dla uściślenia dyskusji dodam od siebie że rF2 symuluje też temperaturę "wewnątrz opony", ale dostęp do tych temperatur tylko poprzez telemetrię.
Edited by: Marcin H - Wed, 19/07/2017 - 19:13
19/07/2017 - 20:08
Michal Byrczek
Michał Byrczek
User
Posts: 103
Registration: 13/10/2015 - 09:00
Ja ze swoim postem poczekam jeszcze na razie zbieram informacje ale wychodzi na to że nikt na 100% nie wie. Zawszę słyszę mniej więcej coś takiego
" 200 stopni ? to raczej nie możliwe max 140."
Tyle przeczytałem już artykułów na temat tych opon że juz nawet nie wiem czy podawane wartości optymalnej temp to są bieżnika czy "rdzenia" chociaż na WIKI piszą że bieżnika ale wiki śmiało można porównać do onetu wiec wiecie
19/07/2017 - 22:14
modlicha
Piotr Wojdylo
Administrator
Posts: 822
Registration: 15/06/2014 - 18:34
Jedno jest pewne obserwując temperatury na tych filmikach (z tej hondy i z f1), parametr w rf2 odpowiedzialny za ilość odprowadzonego ciepła do powietrza powinien być zmieniony. Zdecydowanie za wolno schodzi ta temperatura z bieżnika na oponach od ISI i w modzie SMP.

I w kolejnym modzie nad którym siedzę, zrobię tak aby opony zachowywały się podobnie do tych z filmików.


Jeszcze co do rf2 - podaje 3 rodzaje temperatury w telemetrii :

Carcass - najgłębsza cześć opony
Rubber - wewnętrzną warstwę gumy
Surface - czyli powierzchnia, co już zresztą wiemy.
Edited by: modlicha - Wed, 19/07/2017 - 22:19

 

20/07/2017 - 11:31
rosiu
Pawel Rosiak
User
Posts: 157
Registration: 17/03/2013 - 19:35
To ja mam pytanie bardziej szczegółowe, ale też odnoszące się do temp. opon.
Nie jestem w stanie wytłumaczyć sobie, w sposób trzymający się kupy, dlaczego w naszym modzie F1, przy dowolnym ustawieniu cambera (nawet max ujemnym) już jadąc na wprost wyższą temp uzyskuje zewnętrzna strona opony ?! Oczywiście w zakrętach tendencja ta, zgodnie z prawami fizyki tylko się pogłębia. Skutek jest taki , że wewn, część opony ciągle jest "niedogrzana"
1 2 3 >> Next